Wie zijn wij


Beluister deze tekst

De Cliëntenraad Werk & Inkomen is een zelfstandig orgaan dat is ingericht om op te komen voor de inwoners die te maken hebben met de Participatiewet. Jaarlijks wordt er door de gemeente een budget beschikbaar gesteld waarmee de Cliëntenraad in staat gesteld wordt de nodige werkzaamheden uit te voeren.

Inwoners met een bijstandsuitkering of een laag inkomen dat niet meer bedraagt dan 120% van de toepasselijke bijstandsnorm behoren tot de doelgroep van de Cliëntenraad. Door ervaringsdeskundigheid en affiniteit met de doelgroep kunnen de leden van de Cliëntenraad de voorstellen van aanpassing in beleid door het college of de gemeenteraad, van een advies voorzien vanuit een ander perspectief.

De werkzaamheden worden uitgevoerd door de leden van de Cliëntenraad, het aantal leden hoort tussen de 7-15 personen te zijn. Voor de vergaderingen is er een voorzitter die verantwoordelijk is voor het ordelijk verlopen van de vergaderingen. Deze voorzitter is onafhankelijk en is geen lid van de Cliëntenraad en houdt zich niet inhoudelijk met de onderwerpen bezig. Ook schuift er een ambtelijk secretaris aan bij de vergaderingen. Naast het verzorgen van verslagen van vergaderingen heeft de ambtelijk secretaris een ondersteunende functie voor de leden van de Cliëntenraad. Net als de voorzitter is de ambtelijk secretaris niet verantwoordelijk voor de inhoudelijke onderwerpen en is ook geen lid van de Cliëntenraad.

Het werkgebied van de Cliëntenraad bestaat uit de onderwerpen: Werk, Participatie, Inkomen, Armoede, Minimabeleid en Schuldhulpverlening. Er is geen bevoegdheid om over andere onderwerpen te adviseren. Behalve voor nieuw beleid of nieuwe verordeningen, aanpassingen van beleid of verordeningen van genoemde onderwerpen geeft de Cliëntenraad ook reacties of een advies af op evaluaties van beleid.

Behalve gevraagde adviezen kan de Cliëntenraad ook ongevraagde adviezen geven, oftewel zelf met voorstellen komen. Hier vinden, net als bij gevraagde adviezen, overleggen plaats met de beleidsambtenaren en de directeur van Inkomensdienstverlening, eventueel ook met de wethouder.

De Cliëntenraad is niet bevoegd om over individuele klachten te oordelen. Hiervoor dienen inwoners bij de gemeente zelf te zijn. Wel kunnen inwoners contact opnemen met de Cliëntenraad om problemen door te geven die voor vele inwoners met een laag inkomen gelden.