Verordening Cliëntenraad
Verordening Cliëntenraad Werk en Inkomen gemeente Groningen 2024
DE RAAD VAN DE GEMEENTE GRONINGEN;
gelezen het voorstel van het college van datum;
gelet op artikel 47 van de Participatiewet;
BESLUIT:
de Verordening Cliëntenraad Werk en Inkomen gemeente Groningen 2024 vast te stellen.
Artikel 1. Begripsbepaling
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. Cliënt: de persoon bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet en die aanspraak maakt of kan maken op
voorzieningen in het sociaal domein waarvan de uitvoering is opgedragen aan de directie;
b. Cliëntenraad: het orgaan als bedoeld in artikel 47 van de Participatiewet dat verantwoordelijk is voor het behartigen van
belangen;
c. College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Groningen;
d. Directeur: de directeur van de directie;
e. Directie: een van de directies van de gemeentelijke organisatie die verantwoordelijk is voor de uitvoering van taken op grond
van de Participatiewet;
f. Gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Groningen;
g. Lid: de persoon die benoemd is tot lid van de Cliëntenraad;
h. Persoonsgegevens: de gegevens als bedoeld in artikel 4 van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG);
i. Voorzitter: de persoon die benoemd is tot voorzitter van de Cliëntenraad.
Artikel 2. Taken en bevoegdheden van de Cliëntenraad
1.De Cliëntenraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit over door het college en de gemeenteraad voorgenomen beleid
over de onderwerpen werk, inkomen, participatie, minima- en armoedebeleid en schuldhulpverlening.
2.De Cliëntenraad wordt in elk geval om advies gevraagd over:
a. voorgenomen beleid, door het college of de raad vast te stellen, de voor de directie opgestelde begroting, en de in de
begroting opgenomen beleidsdoelstellingen;
b. de evaluaties van beleid;
c. de verordeningen die op grond van door de directie uit te voeren wetgeving moeten worden opgesteld;
d. overige beleidsvoornemens die grote gevolgen hebben voor de positie of bejegening van cliënten
3.De Cliëntenraad heeft geen bevoegdheden in zaken over individuele klachten, bezwaarschriften, andere zaken met betrekking
tot een individuele persoon en in zaken over de uitvoering van het beleid, en zaken over verplichte uitvoering door de
gemeentelijke organen van wettelijke voorschriften voor zover bij de uitvoering geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid
aanwezig is.
4.De Cliëntenraad draagt zorg voor tijdige advisering, zodat het college en de gemeenteraad de adviezen bij hun afweging
kunnen betrekken.
Artikel 3. Taken gemeentebestuur
1.Het gemeentebestuur vraagt over beleidsvoornemens van het college of de gemeenteraad, via de ambtelijk secretaris van
de Cliëntenraad, advies aan de Cliëntenraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het
te nemen besluit.
2.Door het college en de gemeenteraad wordt alle informatie verschaft die de Cliëntenraad nodig heeft voor een goede
uitoefening van zijn taak.
Artikel 4. Samenstelling Cliëntenraad
1.De Cliëntenraad bestaat uit de leden en de voorzitter.
2.De voorzitter kan niet tevens lid zijn.
Artikel 5. De leden
1.De Cliëntenraad bestaat uit ten minste zeven en ten hoogste vijftien leden.
2.Maximaal twee leden van de Cliëntenraad zijn geen cliënt.
3.Elk lid heeft op persoonlijke titel zitting in de Cliëntenraad.
4.De Cliëntenraad is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zodanig samengesteld dat deze een afspiegeling is van de bij de
uitvoering van de Participatiewet betrokken personen.
5.De leden dienen, al of niet op grond van hun eigen ervaring, deskundig te zijn op, of belangstelling te hebben voor, het
werkterrein van uitkeringen voor levensonderhoud, de re-integratie van cliënten, voorzieningen in het sociaal domein en
het leven in armoede of schulden.
6.Ieder lid kan via de voorzitter of de ambtelijk secretaris onderwerpen aanmelden voor een overleg of vergadering.
Artikel 6. Onvoldoende leden
1.Indien de Cliëntenraad dreigt te gaan bestaan uit minder dan zeven leden, dan:
a. treedt de Cliëntenraad zo snel mogelijk in overleg met de directeur;
b. informeert de directeur zo snel mogelijk het college.
2.Indien de Cliëntenraad uit minder dan zeven leden bestaat, dan blijft de Cliëntenraad gevraagd adviseren, tenzij hij of het
college aangeeft dat advisering niet mogelijk is.
Artikel 7. Werving, (her)benoeming en zittingsduur van de leden
1.De leden worden op voordracht van de Cliëntenraad benoemd door het college. Het college kan besluiten een lid niet te
benoemen wanneer daar gegronde redenen voor bestaan.
2.De werving en selectie van de leden is een verantwoordelijkheid van de Cliëntenraad.
3.De Cliëntenraad kan in zijn Huishoudelijk Reglement, zoals genoemd in artikel 19 van deze verordening, een wervings- en
selectieprocedure opnemen.
4.De leden worden benoemd voor een tijdvak van drie jaar. Zij kunnen eenmaal voor een tijdvak van drie jaar worden
herbenoemd. In bijzondere situaties kan voor een korter tijdvak worden (her)benoemd.
5.Het lidmaatschap eindigt in ieder geval:
a. na afloop van het tijdvak van (her)benoeming;
b. door ontslag.
Artikel 8. Ontslag en schorsing van de leden
1.Leden worden ontslagen door het college.
2.Ontslag vindt in elk geval plaats bij disfunctioneren.
3.Van disfunctioneren, zoals bedoeld in het tweede lid, is in ieder geval sprake in de volgende gevallen:
a. het herhaaldelijk handelen in strijd met de Verordening of het Huishoudelijk Reglement;
b. het herhaaldelijk niet deelnemen aan de plenaire vergadering van de Cliëntenraad;
c. het herhaaldelijk niet deelnemen aan activiteiten die door de Cliëntenraad worden georganiseerd;
d. het spreken of publiceren van artikelen, namens de Cliëntenraad zonder voorafgaande toestemming;
e. het schenden van de geheimhoudingsplicht als bedoeld in artikel 10;
f. het herhaaldelijk verstoren van de vergaderorde;
g. het ontplooien van activiteiten die de Cliëntenraad, zijn leden en de voorzitter schade berokkenen of hun eer en goede
naam aantasten of het ondernemen van activiteiten die in strijd zijn met openbare zeden, maatschappelijke normen en
waarden en in strijd zijn met algemeen aanvaard gedrag.
4.De voorzitter of de Cliëntenraad kan een lid voordragen tot ontslag.
5.Een lid kan te allen tijde zelf ontslag nemen. Het ontslag wordt ingediend bij het college.
6.De Cliëntenraad kan in het Huishoudelijk Reglement regels vaststellen voor het schorsen van een lid. Schorsen kan alleen
tijdelijk. De voorzitter stelt de directeur zo spoedig mogelijk op de hoogte van de schorsing. Het lid dat is geschorst kan niet als
lid optreden.
Artikel 9. De voorzitter
1.De voorzitter wordt (her)benoemd, geschorst en ontslagen door het college.
2.Ontslag vindt in elk geval plaats bij disfunctioneren. Artikel 8, derde lid is van overeenkomstige toepassing.
3.Schorsing is tijdelijk en vindt plaats bij een sterk vermoeden van gedrag dat tot ontslag kan leiden.
4.De voorzitter wordt benoemd voor een tijdvak van drie jaar. Hij kan eenmaal voor een tijdvak van drie jaar worden
herbenoemd.
5.De werving van de voorzitter is de verantwoordelijkheid van de directeur.
6.De voorzitter kan te allen tijde zelf ontslag nemen. Het ontslag wordt ingediend bij het college.
7.De voorzitter zit de vergadering voor en is aanspreekpunt van de Cliëntenraad.
8.De voorzitter heeft geen stemrecht.
9.De voorzitter is onafhankelijk.
10.Een persoon die op basis van een arbeidsovereenkomst werkzaam is voor de gemeente Groningen kan geen voorzitter
zijn.
11.De Cliëntenraad kan bij tijdelijke afwezigheid van de voorzitter met toestemming van de directeur een plaatsvervanger uit
zijn midden aanwijzen. De plaatsvervanger blijft lid.
12.Bij langdurige afwezigheid van de voorzitter stelt het college de voorzitter op non-actief en benoemt het college in
afwijking van het vierde lid voor de duur van afwezigheid een nieuwe voorzitter.
Artikel 10. Geheimhoudingsplicht en persoonsgegevens
1.De leden en de voorzitter zijn verplicht tot geheimhouding van alle zaken waarvan zij het vertrouwelijke karakter kunnen
begrijpen, waaronder in ieder geval begrepen de door of namens het college of de gemeenteraad vertrouwelijk verstrekte
informatie, persoonlijke informatie en persoonsgegevens.
2.Persoonsgegevens worden alleen gebruikt of verwerkt voor zover dat wettelijk is toegestaan.
Artikel 11. Ondersteuning en faciliteiten
1.Er is een ambtelijk secretaris, beschikbaar gesteld door het college.
2.De ambtelijk secretaris ondersteunt de Cliëntenraad.
3.De ambtelijk secretaris draagt in ieder geval zorg voor:
a. een vergaderreglement in overleg met de Cliëntenraad en ziet toe op de naleving ervan;
b. de samenstelling van een vergaderkalender voor aanvang van het kalenderjaar in overleg met de voorzitter van de
Cliëntenraad;
c. een vergaderagenda, in overleg met de voorzitter en voorafgaand aan iedere vergadering;
d. verzending van de uitnodigingen en vergaderstukken uiterlijk vijf werkdagen voordat de vergadering plaatsvindt aan de
leden;
e. het bereiken van adviesvragen en conceptbeleid bij de leden op een zodanig tijdstip dat zij hun rol effectief kunnen
vervullen;
f. een verslag van de vergaderingen en zendt deze gelijktijdig met de uitnodiging van de volgende vergadering aan de leden;
g. betaling van de vergoedingen zoals aangegeven in artikel 14 van deze verordening;
h. archivering van de vergaderstukken en adviezen;
i. het op route brengen van het voorstel aan het college voor wat betreft de benoeming en ontslag van de leden.
4.De directeur,
a. stelt vergaderruimte ter beschikking;
b. geeft de leden van de Cliëntenraad toegang tot kantoormiddelen;
c. zorgt ervoor, dat adviesaanvragen en conceptbeleid de ambtelijk secretaris tijdig bereiken;
d. stelt ambtenaren van de gemeente in de gelegenheid een vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of uitleg,
als daarom door de Cliëntenraad is verzocht;
e. zorgt ervoor dat aan de Cliëntenraad de nodige informatie wordt verstrekt voor zover dat nodig is voor het naar behoren
functioneren van de Cliëntenraad;
f. verstrekt de informatie, bedoeld onder e, tijdig zodat daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en
besluitvorming.
Artikel 12. Budget Cliëntenraad
1.Ten behoeve van de Cliëntenraad wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld, zodanig dat de Cliëntenraad redelijkerwijs
in staat kan worden geacht om de in de verordening bepaalde taken uit te voeren.
2.Ten laste hiervan kunnen, ter beoordeling van het college, onder meer kosten worden gebracht die verband houden met
deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten.
3.De middelen als bedoeld in het eerste lid worden jaarlijks toegekend op basis van de gemeentelijke begroting.
Artikel 13. Jaarverslag
Jaarlijks vóór 1 april brengt de Cliëntenraad aan het college verslag uit van zijn activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbaar gestelde budget.
Artikel 14. Vergoedingen
1.De leden van de Cliëntenraad hebben recht op een onkostenvergoeding.
2.De voorzitter heeft recht op vacatiegeld.
3.De hoogte van de vergoedingen worden vastgesteld door het college.
Artikel 15. Geen nadeel
Het college draagt er zorg voor dat de leden van de Cliëntenraad die daarnaast cliënt zijn, in geen enkel opzicht nadeel zullen ondervinden van hun werkzaamheden voor de Cliëntenraad.
Artikel 16. Werkwijze en overleg
1.De Cliëntenraad vergadert ten minste vier keer per jaar.
2.Ten minste twee keer per jaar vindt overleg plaats met de verantwoordelijke wethouder.
3.De directeur is voor de Cliëntenraad het eerste aanspreekpunt binnen de gemeentelijke organisatie.
Artikel 17. Besluitvorming
1.De adviezen van de Cliëntenraad worden gegeven in overeenstemming met het standpunt van de meerderheid van de
Cliëntenraad. Op verzoek wordt een minderheidsstandpunt in het advies opgenomen.
2.In de vergadering van de Cliëntenraad heeft ieder lid het recht om per onderwerp één stem uit te brengen.
Artikel 18. Afwijking van advies
1.Indien het college of de gemeenteraad beslissen in afwijking van het advies van de Cliëntenraad worden de redenen daarvan
aan de Cliëntenraad meegedeeld.
2.In het geval waarin het college in een voorstel aan de gemeenteraad afwijkt van het advies van de Cliëntenraad, wordt in het
voorstel aangegeven op welke gronden van het advies wordt afgeweken.
Artikel 19. Huishoudelijk Reglement
1.De Cliëntenraad stelt een Huishoudelijk Reglement op met inachtneming van de bepalingen uit deze verordening.
Een afschrift van het Huishoudelijk Reglement wordt ter kennisneming gezonden aan het college en aan de directeur.
2.Het Huishoudelijk Reglement voorziet in ieder geval in een rooster van aftreden, zodanig dat de continuïteit van de
Cliëntenraad is geborgd.
Artikel 20. Wijziging verordening
1.De Cliëntenraad wordt door het college in de gelegenheid gesteld advies te geven over wijziging of intrekking van deze
verordening.
Artikel 21. Overgangsbepalingen
1.De (her)benoemingen van de leden en voorzitter op grond van de Verordening Cliëntenraad Werk en Inkomen gemeente
Groningen 2021 werken bij inwerkingtreding van deze verordening door voor de duur van het resterende tijdvak van die
(her)benoemingen.
2.Voor de mogelijkheid van herbenoemen op grond van deze verordening wordt rekening gehouden met de
(her)benoemingen als bedoeld in het eerste lid.
Artikel 22. Slotbepalingen
1.In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college, na de voorzitter van de Cliëntenraad te hebben
gehoord. In het belang van de continuïteit van advisering door de Cliëntenraad kan door het college worden afgeweken van
deze verordening.
Artikel 23. Inwerkingtreding en citeertitel
1.Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking, onder gelijktijdige intrekking van de Verordening
Cliëntenraad Werk en Inkomen gemeente Groningen 2021.
2.Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening Cliëntenraad Werk en Inkomen gemeente Groningen 2024’.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van datum,
burgemeester,
Koen Schuiling
griffier,
Josine Spie